Om medlemsregisterrotet (II)

…la meg legge følgende til forrige post:

Det er først og fremst dypt tragisk at så mange som 100.000 mennesker kan stå oppført i Den norske kirkes medlemsregister mot sin vilje. Dette handler om identitet, og det å tilrane seg definisjonsretten over andres liv på noen som helst måte er en alvorlig sak.

Den Tvilsomme Humanist gjengir et godt eksempel på hvordan man ikke bør tenke om slike saker, enten det nå er høyt eller i sitt stille sinn. (Den Tvilsomme har for øvrig flere lesverdige poster om temaet. Se for eksempel her og her.)

At vi som bruker systemet er fortvilet over feilene det inneholder er én ting. Frustrasjonen til dem det angår direkte er selvsagt mye, mye, mye større.

Noe nok også den offentlige beklagelsen burde vært.

11 svar til “Om medlemsregisterrotet (II)”

  1. Personleg meiner eg at alle som er feil oppført, og alle som ikkje er det for den saks skuld, bør nytte seg av sin demokratiske rett til å stemme på meg i alle landets krinser.

    Utover det har eg ikkje så mange nye tankar.

  2. Jeg er kirkemedlem (i hvert fall i hjertet), men har ikke fått valgkort jeg. 😛

    Hva burde fremgangsmåten min være?

    Noen smarte forslag til neste steg?

  3. Jeg mener: Jeg ble døpt i en kirke på sørlandet, konfirmert i Oslo, og gift i en sjømannskirke i utlandet. Og er nå bosatt et annet sted i utlandet.

    Så det er jo sikkert en enkel sak å få tak i de riktige kirkebøkene for å dokumentere mitt medlemskap…. ?

  4. Neivi2: Oi! Den var lei.

    Jeg antar at problemet av en eller annen grunn på en eller annen mystifistisk måte henger sammen med at du bor i utlandet (du har meldt flytting, ja?). Det skulle jo ikke bety noe som helst, men…

    I det hele tatt oppstår det en del rot i registeret i forbindelse med flytting. Jeg har registrert en del tilfeller her på fjellet hvor konfirmanter som kan legge fram gyldig dåpsattest står oppført som «hørende inn under Dnk» (altså udøpte) i medlemsregisteret. Uten unntak er disse døpt et annet sted enn Røros. I forbindelse med flytting har opplysningene om dåp/medlemsskap tydeligvis falt ut av systemet på en eller annen måte. Siden du jo er eldre enn 15 vil et slikt bortfall av opplysninger i ditt tilfelle bety at du faller helt ut av registeret. Hvordan denne typen feil oppstår aner jeg virkelig ikke.

    Jeg foreslår at du tar kontakt med den menigheten hvor du er døpt. Det er bankers; de kan skrive ut dåpsattest til deg. Eller kanskje du har denne allerede? Deretter tror jeg jammen jeg ville kontaktet kirkerådet (Kirkens hus) direkte for å være helt sikker på at medlemsregisteret ble oppdatert og valgkort skrevet ut. Kontaktinfo finnes på kirken.no.

  5. Takk for tips Harald. 😉

    Skal nok finne ut av det.

    Jeg har meldt flytting, men kan jo uansett ta en telefon til min gamle addresse. Muligens litt tid å spare på å få et valgkort ettersendt derfra.

    Om jeg har dåpsattest.. Joa, men aner ikke hvor. 😛

  6. Det er vel noen som har ymtet frempå at mengden menensker som har fallt ut av registeret er like stor som de som er feiloppført.

    Muligens er det enda flere?

    Det som har vært dumt her, er at det ikke har vært mer informasjon om feiloppføringer, og at dette er en mulighet for å rette det opp på det materielle som ble sent ut, det var mer som et lite apropo. Det burde fått større plass.

    Hva synes dere forresten ellers om det som ble sent ut? Jeg likte det heller dårlig, en slags reklamefolder for DnK sitt arbeid som virket heller malplassert og lite gjennomtenkt på meg.

  7. Etter en samtale i dag så begynte jeg å lure på hvordan det egentlig er – ville ikke DnK kunnet brukt midler til å rydde opp i det som hadde skjedd uten st Stortinget støttet det?

    Er alt DnK har av midler bundet opp?

  8. Beate: Mye er bundet opp, ja. Men først og fremst handler nok dette om hvem som opprettet registeret in the first place (staten/departementet) og som dermed hadde/har ansvaret for det (og ikke har tatt dette ansvaret slik de burde).

    Jeg for min del syntes det utsendte valgmateriellet ikke var så verst. 😉

    Ellers er jeg glad for at jeg bare har ansvaret for kirkebokføringen i Brekken og Glåmos sokn. Det er en noe mer overkommelig oppgave enn å holde orden på hele registeret…

  9. Men kunne ikke DnK ha laget registeret på en god måte? Ville de fått lov?

    Alle andre organisasjoner har jo hatt de samme problemene – det koster enormt med ressurser for alle, men andre er forpliktet til å gjøre det, uten at det blir gitt ekstrabevilgninger til dette arbeidet.

    Forøvrig gvar jeg ikke klar over følgende praksis med dobbeltmedlemskap – når man har oppdaget dobbeltmedlemsskap, har medlemmet tidligere automatisk blitt overført til DnK.

  10. Beate: Jepp, det med at Dnk har blitt favorisert ved dobbeltmedlemsskap er en trasig sak. Jeg har aldri likt det. (Jeg har aldri likt så godt den derre «hørende inn under»-kategorien heller.)

    Jeg vet egentlig for lite om hva som skjedde i 1998 da registeret ble opprettet. Men ut fra det jeg har fått gjengitt ser det ut som om det var departementet som styrte hele prosessen. Og når registeret først var opprettet, ville det selvsagt vært tåpelig dersom kirkas egne organer hadde brukt masse midler på å lage enda ett register…

    Jeg har ikke visst at så mange var feiloppført heller, forresten. Jeg visste det var feil i registeret, altså, men ikke at det var så mange. Det er ille.

Legg igjen en kommentar