Om det som skjer når kirkebygg blir borte

På trykk i spalten Prestepreik i Fjell-Ljom 27.8.2020

Sommerens store leseopplevelse ble ei bok om kirkeriving. Jeg satte meg ned med Lars Myttings «Søsterklokkene» en julikveld, og før jeg visste ordet av det hadde jeg lest hundre sider. De neste sidene forsvant i samme tempo de påfølgende dagene.

For den som ennå ikke har lest boka, kan jeg uten å avsløre altfor mye fortelle at handlingen kretser rundt ei gammel stavkirke i et fiktivt dalføre i Norge på 1800-tallet. Den nye presten avgjør at gammelkirka skal rives og erstattes av en ny. En tysk arkitekt kommer til for å lede prosessen, og gammelkirka skal få nytt liv som museumskirke i Dresden. Men snart oppstår det forviklinger. Kirka har to helt særegne klokker, støpt til minne om et siamesisk tvillingpar langt tid tilbake, og disse kan bare ikke forlate bygda sånn helt uten videre.

I tillegg til at boka har et herlig språk og en medrivende handling, ble jeg sterkt engasjert av skildringen av det som skjer når man forsøker å rive et kirkebygg. For hva er det egentlig man tar fra hverandre? Er det bare bygget som ryker, eller dekonstruerer man samtidig noe mer?

Tirsdag 18. august skrev Vårt Land om et forskningsprosjekt om kirkebranner. Jeg siterer: «Når en kirke brenner ned er sorgen stor blant både kirkeaktive og de som i hovedsak oppsøker kirken ved seremonier som dåp, bryllup og gravferd. Men for den sistnevnte gruppen kan tapet av kirkebygget bli ekstra tungt å bære.

– De kirkeaktive har et fellesskap i menigheten, og det forsvinner jo ikke ved en kirkebrann. De som bare kommer på overgangsseremonier har gjerne en enda større tilknytning til det fysiske bygget. Når det blir borte, mister de hele kirken sin, sier Ingrid Staurheim.» Hun legger til: «Kirkebygget fremstår som et livstolkningsbygg hvor mennesker opprettholder en tilhørighet som både religiøs og kulturell. Derfor oppleves tapet for mange som veldig personlig, samtidig som det oppleves som at et kollektivt ankerpunkt er borte.»

Selv om jeg nok i aller høyeste grad må sies å tilhøre gruppen «kirkeaktive», er det noe her som finner resonans dypt i sjela mi. Vi er ulike, vi mennesker. Noen av oss er utadvendte og elsker folk, andre av oss sliter mer med dette med nettverksbygging og gruppedynamikk. Ikke alle fellesskap gir oss nødvendigvis like mye hele tida. Og ting går i faser gjennom livet. Noen ganger ønsker jeg bare å erfare rommet, ikke folkene, og finner langt mer mening i tonene, akustikken og estetikken enn i ordene, mine eller andres.

Kirkebyggene blir dessuten etter ei stund ladet med så innmari mye historie. Det er noe eget med det rommet der oldemor og bestefar også ble døpt og konfirmert, det rommet hvor jeg kan tenke tilbake til den dagen jeg gifta meg, eller det rommet hvor jeg gråt ved båra til en jeg absolutt ikke ville miste. Alt dette sitter i veggene, så å si, sammen med vissheten om at det også rommer mange flere slike fortellinger enn de jeg er bevisst på selv. Rommet representerer rett og slett noe større enn meg. Det er et rom i skjæringa mellom immanens og transcendens, uavhengig av hva slags trosforestillinger jeg kan kjenne meg igjen i og ikke.

Jeg vokste opp i Japan. Når jeg går inn i de gamle shintotemplene der, fornemmer jeg noe av den samme livsfølelsen. Andre steder er moskeer og hindutempler uttrykk for tilsvarende religiøs infrastruktur. Uten å tone ned forskjellene mellom religionene, er det noe her som utgjør en form for interreligiøs og -kulturell erfaring, rom som rommer både tvil og ulik tro.

Det siste halvåret har disse rommene vært mindre tilgjengelige for oss, fysisk og konkret. De digitale fellesskapene vi oppretter som alternativ, er rett og slett ikke det samme. Det fikk jeg en fin påminnelse om under lesningen i sommer. Og snart kommer Mytting med en oppfølger.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s