Om samaritan 2019

På trykk i spalten Prestepreik i Fjell-Ljom 21.11.2019

Søndag 10. november var prekenteksten i kirker over hele landet hentet fra Lukas 10. Der står fortellingen om den barmhjertige samaritan, en av Jesu mest kjente lignelser.

Jeg har vært med på noen runder med konfirmant-dramatiseringer av denne bibelklassikeren. For den som ikke kjenner fortellingen: En mann er på reise mellom Jerusalem og Jeriko. Der blir han overfalt av røvere som etterlater ham skamslått i veikanten. Så kommer en prest samme vei, men han går bare forbi mannen uten å hjelpe ham. Det samme gjør en levitt (en slags klokker, nærmest) som også kommer forbi. Den neste som kommer til stedet er en samaritan. Samaritanene var et nabofolk som lå i konflikt med jødene av politiske og religiøse grunner. Han stanser opp, hjelper mannen og tar ham til et vertshus hvor han får pleie.

Når denne fortellingen skal moderniseres, er det alltid spennende å se hvem som bekler rollene til de veifarende. Presten (og levitten) erstattes ofte av nyrike playboy-typer som tegnes selvopptatte og uempatiske. Samaritanen er alt fra «mannen i gata» til gatas folk eller en nyankommen flyktning. Og på et eller annet nivå treffer naturligvis disse nytolkningene.

Men samtidig kan det fort skje at Jesu poeng glipper for oss. Det er nemlig neppe tilfeldig at fortellingen er plassert mellom Jerusalem og Jeriko. Prestene og levittene som gjorde tjeneste i tempelet i Jerusalem var ikke stasjonert der fast, men bodde i byer og landsbyer spredt utover landet. Tjenestemønsteret deres var en uke eller to i tempelet, og store deler av året hjemme. En prest på vei mellom Jerusalem og Jeriko befinner seg derfor i tempelets skygge.

Dermed kommer renhetsforskriftene i Moseloven i spill. I Loven sto det nemlig at den som rørte ved et lik var kultisk uren i syv dager. Det Jesus nok mener vi skal se for oss her, er derfor tempeltjenere som gjør sitt beste for å unngå å bli urene. Om de skulle bli det, ville de ikke kunne utføre sine plikter i ei uke – minst. Enten de var på vei til tempelet eller begeistra på vei hjem til sitt lokalsamfunn, var urenhet å regne som tjenesteforsømmelse.

Bakteppet for Jesu fortelling er et spørsmål fra en skriftlærd som spør hva som må til for å arve Guds rike. Jesus utfordrer ham på hva han leser i Loven, og mannen svarer at det står skrevet at han skal elske Gud over alt og med hele seg, og sin neste som seg selv. Jesus bekrefter at han har lest rett, men mannen kontrer: «Men hvem er så min neste?»

Mes andre ord: Mannen ser ut til å mene at det å elske Gud og følge Guds lover og påbud, det skal man gjøre uten betenkeligheter. Men det finnes grenser for hvem som er hans neste, hvem han er forplikta til å engasjere seg i og stille opp for.

Det er i møte med denne skjelninga at Jesus forteller om samaritanen. Og dermed snur han hele problemstillingen på hodet. Jesus mener tydeligvis at det ikke spiller noen rolle hvor lovfrom du er eller hvor flink du er til å holde din sti ren, dersom du ikke stiller opp for et medmenneske som trenger din hjelp og ikke er villig til å ta situasjonen hans inn over deg.

Jeg tenker denne lignelsen er høyaktuell også i 2019. Den avslører for eksempel alle forsøk på å bruke argumenter som «kristne verdier» og «kristen tradisjon» for å stenge grensene for fremmede og utlendinger. Og i disse dager, der temaet homoterapi har blitt løfta fram med all sin smertefulle historie, blir det også stilt i skarpt relieff hvor skadelig det kan være å tviholde på «Skriftens klare ord» uten samtidig å ha vilje til å ta empiri og erfaring på alvor.

Jesus har det med å avsløre oss, alle som en. Jeg, som selv er prest, kjenner meg stadig truffet. Hvem er det jeg går forbi? Hvem er det jeg overser eller ikke stiller opp for? Det er flott med katedralmesser, tradisjoner og store ord, men til syvende og sist ber Gud oss om medfølelse. Kategorier som rent og urent har ingenting med mennesker å gjøre. Det ble jeg minna om forrige søndag, og jeg tenker det umulig kan skade å minne enda flere på det samme.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s