Om den guddommelige komedie

På trykk i spalten Prestepreik i Fjell-Ljom torsdag 14.12.2017

Røros er et godt sted å leve for den som er glad i teater. I høst har vi kunnet overvære flotte lokale produksjoner som Jeven Tuschke! og Brekkenrevyen, og nå i desember kunne vi glede oss over Bergstaden teaterlags nye barneteateroppsetning Krystallslottet.

Jeg er vanligvis ikke å finne på scenen når dramaet utfolder seg. Noen ganger sitter jeg riktignok i orkestegraven, men som oftest har jeg heller min plass blant publikum. Jeg setter pris på teater og drama. Det går dessuten linjer fra scenen til det jeg arbeider med til daglig.

Liturgi er nemlig nært beslektet med teateret. Gudstjenesten har sin dramaturgi, og i det liturgiske drama er det flere ulike roller som gestaltes og fungerer i samspill med hverandre.

I en slik dramatisk forståelse av gudstjenesten spiller Bibelen rollen som dreieboka. Det er derfra vi henter fortellingene vi søker å formidle, der finnes de grunnleggende dramaturgiske grepene, og der finnes også den store fortellingsbuen som er spent over kirkas liv.

Hva slags drama er det egentlig vi finner i Bibelen? Dersom vi holder oss til den klassiske forståelsen av dramaet, altså den måten å tenke om teateret på som vi finner rundt vår tidsregnings begynnelse, kan vi søke å forstå den bibelske grunnfortellingen enten som en tragedie eller som en komedie. Disse to grunnformene av drama har motsatte fortellingskurver, og kurvene svarer til reaksjonen de skaper hos oss. Tragedien handler etter klassisk forståelse om en karakter som bygger seg opp en fordelaktig posisjon for så å miste alt mot slutten. Tragediens fortellingskurve danner en : Først en stigning til et toppunkt og så et brutalt fall ned i tragedien. Komediens bevegelse er den motsatte: En karakter som i utgangspunktet er relativt privilegert støtes ned eller vikles inn i vanskeligheter, før det hele avsluttes med at karakterens posisjon blir gjenopprettet og alt lander i en «happy ending». I komedien er fortellingskurven altså en , et smilefjes: Et fall etterfulgt av oppreisning.

Bibelens grunnfortelling finner i dette skjemaet sin plass – kan hende noe overraskende – i komedie-formen. Det hele begynner med skapelsen, der alt er «såre godt». Snart faller imidlertid både menneskene og naturen ned i elendigheten, og fallet er dypt. Forviklingene som følger er tidvis komiske, tidvis også dypt tragiske. Men så, på et punkt, snur det hele. Menneskeheten løftes opp igjen i og med Jesus fra Nasaret. Slutten på fortellingen ligger i en ennå ikke fullført framtid, slik det hele skildres i Åpenbaringsboken, der jord og himmel møtes og alt blir løftet opp og inn i den virkeligheten vi kaller Gud.

Om vi nå ser nærmere på fortellingen i fortellingen, altså historien om Jesus, finner vi det samme mønsteret der også. Han som ifølge de oldkirkelige bekjennelsene var og er «sann Gud av sann Gud, født og ikke skapt» blir født inn i menneskenes verden. For riktig å understreke det totale ved nedstigningen fortelles det at han blir født i en stall.  Kun de fattige og de fremmede skjønner hvem han er og viser ham den rette ære, mens konger og politiske ledere møter ham med avvisning og står ham etter livet allerede fra fødselen av. Derfra utfolder livet hans seg i kjærlighet og selvhengivelse, helt til han til slutt møter døden på den mest brutale måten man kan tenke seg. Men når fallet synes totalt skjer altså det uventede – her snakker vi vel det ultimate Deus ex machina – idet Gud reiser Jesus opp fra de døde. I og med denne skjellsettende hendelsen gis hele virkeligheten en ny retning.

Der har du altså den guddommelige komedie. Snart skal vi feire en av de vakreste scenene derfra igjen. Og vi skal synge: «Vi klapper i hendene! Vi synger og vi ler! Så glad er vi!»

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s