Om de korsfestede

Langfredag16

Tekstmeditasjon, Langfredag, 25. mars 2016, Bergstadens Ziir, etter resitasjonen av lidelseshistorien etter evangelisten Markus:

I går kveld, Skjærtorsdags kveld, ryddet vi alteret her i Røros kirke. Vivi prest og Torild kirketjener bar bort lys og kirkesølv før de trakk det svarte kledet over alterbordet. Vi gikk inn i lidelsesdøgnet sammen. Jesus gikk til Getsemane.

En time senere var vi igjen samlet her i kirkerommet, nesten to hundre personer. Det var påske med Falkberget. Unni Ryen og Jo Bjørner Haugom leste fra Plogjernet om prosessen mot An-Magritt, om ryktene og arrestasjonen, om fengslingen og om rettssaken. An-Magritt var uskyldig, men hun måtte likevel bære voldsomme lidelser. Jo Ryen, Kirsti Sæter og Jonas Østbyhaug malte ut både handling og følelser i toner og tilhørende ord.

Vi skal begynne kveldens meditasjon over Jesu lidelse nettopp der, i Plogjernet. Jeg leser for dere en side fra dette andre bindet av Nattens brød, en side fra kapittelet Det evige liv. An-Magritt er i arresten. Hun sover, hun drømmer. Filip løpedegn, ryktemaker og kirketjener, han som har reist på pilegrimsferd til Wittenberg og Jerusalem, vender tilbake i drømmen hennes. Sammen går de for å finne de andre uskyldig dømte, de Filip kaller blodvitnene. Det som følger er noe av det sterkeste Johan Falkberget har skrevet – og det sier ikke lite:

Lås og slåer larmet. Fengselsporten åpnedes.
Her satt og lå kvinner og menn og barn i lenker og halsjern og fotbolter. I pannen har de Kristi korstegn.
Filip hvisket til An-Magritt: Alle du ser her har fått innbydelse til å sitte øverst ved bordet i Kongesønnens bryllup.
Hun spurte da: Blir Kiempen med i bryllupet?
O, enfoldige! Kiempen er der alt!
No lyg du Filip. Kerr du gørrlyg!
Han så mildt på henne og sa: Gud er mitt vidne!
De hardest fengslede – de som lå korsfestet til golvet – sang:
—nu luk, o Sjæl, dit Øie i,
din Trængsels Tid er snart forbi.
Ja drømmen er uten tid. Hun og Filip sto ved stranden av en stor og stormfull sjø – hundre ganger større enn Årvsjøen – den de kjørte malmlassene over isen til smeltehytten.
Filip løpedegn slo igjen kappen til sides og lyste utover vatnet. Vinden blåste bårene langt innover land. Kjerten holdt like fullt varmen
Hun spurte redd: Er det Genezaret sjø?
Nei – svarte Filip og løftet lampen så høyt at den lyste milevidt utover sjøen. I eldskjæret så hun fullt av hvelvede båter. På kjølene red skibbrudne og skrek i havsnød.
Vi står ved Guds hav – sa Filip. Herren har sanket de uskyldige og krenkedes tårer i denne sjøen. De forliste er anklagerne deres. Her skal de drive uten å nå båtstøene før den Yderste dag.
Kjem dem hit som har fengslet meg?
Ja – i fall du it ber Gud skåne dem, An-Magritt. Vil du det?
Hun knyttet nevene til ham og ropte gjennom stormen: Nei, Filip! Nei! Nei! Jeg vil be om hevn! Pestilenz! Brann! Blod i elver og sjøer! Dyrtid og død i alle hus!
Da blåste Filip løpedegn ut lampen og dro hetten ned i ansiktet.

(Johan Falkberget: Nattens brød II: Plogjernet, s.118f)

Det er særlig to ting vi skal merke oss fra dette drømmesynet i dag, to motiver som hver for seg er med på å belyse Langfredagens gåtefulle smerte – eller var det smertefulle gåte.

Det første er dette med korstegnet i pannen til de uskyldige som sitter fengslet, for ikke å forglemme beskrivelsen av de hardest fengslede som ligger «korsfestet til golvet». Dette er frigjøringsteologiens språk, hamret ut av ordsmeden fra Rugldalen på 40-tallet. I disse bildene ligger en påminnelse om at korset ikke bare er en historisk hendelse. Det er aktuelt, levende. Hver eneste dag korsfestes mennesker, verden over. Hver eneste dag rammes mennesker av andres synder, overgrep, vold og ugjerninger. Hver eneste dag bærer mennesker på lidelse som de ikke selv er skyld i. Hver eneste dag utstøtes mennesker, forfølges mennesker, trakasseres mennesker, jages mennesker bort, holdes mennesker utenfor. Krig, sosiale strukturer, økonomiske strukturer, enkeltmenneskers valg, terror – Langfredag kommer i mange former.

Langfredag er en dag da evangeliet er skjult i skyggene. Men dette kan vi si, i dag og alle andre dager: Jesus Kristus er hos alle de korsfestede. Han er selv en av dem. De er hans søsken. Hans identifikasjon med alle dem som lider er kompromissløs. Det sier oss noe om hvor vi skal gå når vi går herfra, etter at vi har stått ved korset i stillhet og ettertanke: Vi skal gå til den lidende verden.

Det andre vi skal ta med oss fra Falkbergets frigjøringsteologiske drømmesyn er dette: An-Magritt klarer ikke selv å tilgi de som har gjort urett mot henne. (Nå vet vi som har lest videre i Plogjernet at barmhjertigheten etter hvert kommer henne i møte, i form av et annet fengslet og utstøtt menneske som trenger hennes hjelp. Men her og nå, i kveld, er det den fortvilede mangelen på forsoning som gjelder.)

Her oppstår nemlig et kontrastmotiv: Jesus selv. Han tok ikke igjen. Han gjorde ikke motstand. Han viste til og med omsorg for de som gjorde ondt mot ham. Han ba for dem, ifølge evangelisten Lukas, han ba Gud tilgi dem. Han brøt spiralen av gjengjeldelse og hevn ved en kompromissløs ikke-voldslinje og ved å se mennesket også i den som krenket og gjorde ondt mot andre, mot ham selv.

Spørsmålet om hvordan Gud stilte seg til denne bønnen er for så vidt ennå åpent, innenfor påskedramaets tidslinje. Langfredag slutter med et rop av fortvilelse. I kveld legges Jesus i graven. Bønnen dør sammen med ham. Guds svar og kirkas håp kommer oss i møte først om noen timer, som et barmhjertig pust i en natt vi ikke venter det.

I kveld ber kirka, hos oss og over hele verden:

Kom dem til hjelp som er i nød og fare.
Gjør vel mot dem som gjør ondt mot oss.
Miskunn deg over alle mennesker.

La oss be, for kirken, for verden, og for oss selv.

2 svar til “Om de korsfestede”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s