Om arkeologi og konspirasjonsteorier

Med Kirkens Nødhjelp i Det hellige land (del 7).

Dette innlegget er en del av en serie refleksjoner rundt en studiereise jeg deltok på november 2014. Reisen var i regi av Kirkens Nødhjelp. De seks første postene i serien finner du bak lenkene under. Du må gjerne gjøre deg kjent med disse før du eventuelt gir deg i kast med dagens post.

  1. Om å være på reise
  2. Om hellige steiner og hellige steder
  3. Om å bygge murer
  4. Om de som bryter tausheten
  5. Om landet og løftene
  6. Om erstatningsteologi og skikkelig teologi

2014-11-23 12.52.03

-De er overalt!

-De? Overalt?

-Ja! Se bare på hva som skjedde med Rabin! Da han ville gi innrømmelser til oss, da ble han myrdet.

-Jo, det stemmer det. Av en religiøs ekstremist.

-Og se på Sharon. Da han trakk bosetterne ut av Gaza og var villig til å forhandle videre. Da fikk han slag, det er det de sier. Men alle skjønner jo at det ikke var tilfeldig.

*

En skal ikke være så veldig lenge i Det hellige land før en blir oppmerksom på de mange ulike konspirasjonsteoriene som svirrer rundt i lufta. Det er jo ikke til å bli overrasket over, i grunnen. Konspirasjonsteorier er forklaringsmodeller som systematiserer følelser av avmakt; for en konspirasjonsteoretiker er det alltid noen andre som bestemmer, som styrer, som kontrollerer, som trekker i trådene.

Og hvis det er et sted der følelsen av avmakt har hatt god tid til å feste seg, så er det i Palestina.

Jeg kan likevel ikke annet enn å bli overrasket over det jeg hører. Ariel Sharon lå sju år i koma etter slaget før han endelig døde. Dersom noen virkelig tok livet av ham gjennom et attentat, hvorfor da på en så lite effektiv måte?

Kan man virkelig tro på sånt?

*

Vi sitter på et kultursenter for bydelen Silwan i Øst-Jerusalem. Bebyggelsen i området er av det enkle slaget, noen steder nærmest slumpreget, med små hus og trange smug. Midt i dette nedslitte boområdet ligger et senter viet dokumentasjon og bevaring av det palestinske nærværet.

For her er den gamle beboelsen truet. Silwan er bygd over et arkeologisk svært interessant område. Israelske arkeologer har drevet utgravninger her i flere år, og avdekket det de mener er Davidsbyen, den aller eldste delen av Jerusalem. Siloadammen som mange bibellesere har hørt om ligger her, og flere av de andre funnene som er gjort her er også svært interessante.

Men arkeologene har hatt pause i arbeidet siden 2008, i tråd med avgjørelse i Israels høyesterett. For saken er at Silwan ligger i Øst-Jerusalem, noe som betyr at den i årene etter 1948 har vært en palestinsk bydel. At området har vært okkupert siden 1967 og at israelske bosettere har inntatt noen få angivelig tomme hus i årene etter 1980 endrer ikke på det faktum at dette er et område hvor israelske myndigheter må trå varsomt. Og palestinerne har ikke gitt fra seg land til utgravninger frivillig, selv om Israel har tilbudt kompensasjon i form av bedre husvære andre steder.

Den manglende lysten til å flytte seg for arkeologene har flere årsaker. En er at man av prinsipp ikke vil samarbeide med en okkupasjonsmakt. Det er en beveggrunn det ikke er så vanskelig å forstå. Men flettet inn i dette finner vi også religionshistoriske grunner. For, som guiden vår på kultursenteret i Silwan forklarer for oss, så fortelles det en litt annen historie om David i Koranen enn i Det gamle testamente. Hele historien om Davids kongedømme, om krigeren som inntok jebusittenes festningsby med krigslist og gjorde den til sin egen hovedstad og om hans sønn Salomo (eller Sulayman) som bygde et tempel på den høyden hvor al-Aqsa og Klippedomen nå står er omdiskutert hos muslimene. Selv om man nå skulle innrømme at det en gang sto et tempel på den høyden, var det nå virkelig slik at Sulaymans tempel var slik det beskrives i Tanak? Var nå David egentlig en krigerkonge, var han ikke heller en profet? Vel stemmer det at han drepte Goliat og at han lærte kunsten å mestre jernet i en tid da andre smidde sine våpen av bronse, men hele historien om ekspansjonskrigene og de mange hærførerne, de kan da ikke stemme? Og hele denne affæren med Batseba og Uria… Nei, det er mye som ikke er nevnt i Koranen. Og da kan det heller ikke være slik.

Dermed blir spørsmålet om eventuelle arkeologiske funn og tolkningen av disse også et spørsmål om historisk sannhet og om hvilket religiøst og kulturelt narrativ som skal ha hegemoniet.

I et slikt samtaleklima gror mistenksomheten godt. For innbyggerne i Silwan handler kampen om husene deres om noe langt mer enn ulike arkeologiske lag i en bronsealderbosetning. Det handler om okkupasjon, om ekspansjon og kolonisering og annektering av land og om at noen vil fabrikkere angivelige bevis for en falsk framstilling av fortiden.

På samme måte er det i og rundt Tempelhøyden. Israelske arkeologer er – naturlig nok – svært interesserte i å lete etter spor etter tempelet i og rundt området. Men hver gang det pirkes litt i jorda, begynner ryktene å gå om at det man egentlig pønsker på å er å plassere store mengder sprengstoff under islams helligsteder. Å grave etter tempelet har forresten ingen hensikt, for det tempelet som sto der var uansett ikke slik det jødiske folket ser for seg at det var og det er erstattet av noe langt større og bedre.

I Det hellige land er arkeologi eksplosive saker.

2014-11-23 11.11.43

*

Å se ut over Silwan er å bli minnet på hvor låst ting kan bli når tilliten mangler. Her ligger et område som kan inneholde arkeologiske spor som kan kaste lys over framveksten til både jødisk og kristen tradisjon og som også kan stimulere muslimer til et friskt blikk på deres egen religiøse og kulturelle historie. Like ved ligger Tempelhøyden, som kunne vært et sted for felles bønn for alle de tre abrahamittiske religionene. I stedet voktes begge steder med falkeblikk. Israel opprettholder en hårfin balanse på Tempelhøyden ved å unngå å legge til rette for at andre enn muslimer får be der. Og der bosettere og private arkelogiske foretak står klare til å innta Silwan holder Israels myndigheter tilbake, selv om det er mange både i og utenfor Israel – meg selv inkludert – som tar oss i å tenke at vi er nysgjerrige på hva man eventuelt kunne funnet der.

Dette er et land hvor arkeologer slås i hartkorn med rykter om hemmelige agenter som snikmyrder politikere og angivelige terrorister som vil sprenge al-Aqsa for å rydde plass til et tredje tempel. Et land hvor Sions vises protokoller fortsatt leses og hvor antisemittiske konspirasjonsteorier om jødenes makt og innflytelse holder seiglivet stand. Et land hvor ingenting er bare det du ser.

*

15881064362_5d332718c9_k

Mannen som gir oss en innføring i Silwan-senterets programmer og motivasjoner forteller oss videre at han ikke jobber heltid der. Han er egentlig drosjesjåfør, og han får høre mye av hva som rører seg på gata. Folk flest har ikke mye utdannelse, sier han, de tror på det de hører. Om hvem som egentlig tok livet av Sharon, om hvem det egentlig er som styrer og om hvilke planer de egentlig har.

Vi flytter oss uansett ikke, slår han fast. Dette er våre hjem. Slik har det vært, og slik skal det forbli. Og vi overlater dem ikke til disse som vil oss vondt, disse som vil tilpasse virkeligheten til sine egne planer.

*

Tankene mine vandrer tilbake til den første dagen i Jerusalem, til den runden vi gjorde sammen med Micha fra Grassroots. Han la fram for oss sin egen konspirasjonsteori-variant. Om å følge pengestrømmen, se på hvem som tjener på fortsatt okkupasjon. Hvem andre er det enn de militære og våpenprodusentene, de som stadig kommer opp med ny teknologi for overvåkning og målstyrte eksplosiver?

Mens han snakket hørte vi surret av overvåkningsballongen som hang over Øst-Jerusalem. I et land der det det militære nærværet er konstant, der man stadig støter på murer og veisperringer og der overvåkning og kontroll skjer helt åpenlyst er det i grunnen ikke så rart at man kan tro det verste, både om den ene og den andre.

De er overalt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s